Jak wybrać błotniki rowerowe?

Zwykle rower wyposażony może być w ogromną liczbę różnego rodzaju dodatków. Powszechnie stosuje się na nim oświetlenie pozwalające uzyskać lepszą widoczność, a także np. licznik rowerowy, który daje możliwość wygodnego śledzenia swojej trasy. Oprócz jednak takich dodatków bardzo często rowerzyści stosują także znacznie prostsze, choć wcale nie mniej potrzebne elementy, takie jak błotniki. Jak wybrać błotniki rowerowe, aby mogły one służyć rowerzyście najlepiej jak to możliwe? Czym taki element powinien się charakteryzować?

Odpowiednie materiały wykonania

Od czego powinno się rozpocząć wybieranie błotników rowerowych? Zdecydowanie najważniejszą sprawą jest oczywiście to, z czego będą one wykonane. Konkretne tworzywo wpływać będzie przede wszystkim na skuteczności działania błotników, na ich wagę, a także wytrzymałość. Co więc jest dostępnego na rynku i czym się poszczególne rozwiązania charakteryzują?

Jaki jest najpopularniejszy model błotnika rowerowego? Jak można się z łatwością domyślić, jest nim wersja plastikowa. Rowerzyści wybierają ją z powodu bardzo niskiej ceny, lecz także niezwykle niskiej wagi, dzięki czemu zamontowane błotniki w żaden sposób nie oddziałują na wagę czy też prowadzenie się roweru. Niestety ich sporą wadą jest dość niska trwałość, a także tendencja do wyginania się, co często niweluje skuteczną ochronę ubrania czy też ramy roweru przed zabrudzeniem.

Jeśli wady modelu plastikowego komuś nie odpowiadają i sprawiają, że takiego rozwiązania zwyczajnie nie można mieć na swoim rowerze, ciekawą alternatywą jest wersja aluminiowa. Jest znacznie sztywniejsza, więc cały czas pozostaje w jednym miejscu. Co więcej, jest ona również mocniejsza i wytrzymalsza więc ryzyko uszkodzenia takiego błotnika jest minimalne. Oczywiście konsekwencją większej wytrzymałości i sztywności jest wyższa waga, co nie każdemu rowerzyście musi pasować.

Czy jest jakieś rozwiązanie, które pozwoliłoby połączyć pozytywne cechy obu modeli błotników? Jak się okazuje tak, a jest nią wersja kevlarowa. Taki błotnik do roweru jest nie tylko ekstremalnie mocny i praktycznie nie da się go w zwykły sposób zniszczyć, lecz dodatkowo jest on naprawdę lekki. Jak jednak można się z łatwością domyślić, jego ogromną wadą jest jego wysoka cena.

Na co jeszcze powinno się zwracać uwagę podczas wybierania błotników rowerowych?

Oczywiście sam materiał wykonania to nie wszystko, czemu koniecznie trzeba się przyjrzeć podczas dokonywania zakupu błotników do roweru. Oprócz tego bardzo ważną sprawą jest także to, jakie będą wymiary danego modelu.

Przede wszystkim pamiętać trzeba o tym, aby rozmiar błotnika był dostosowany do rozmiaru koła, które jest obecne w rowerze. Co więcej, błotnik musi się cechować dobrą długością i szerokością, aby odpowiednio zakrywał kolo, a tym samym zabezpieczał rowerzystę.

Na sam koniec trzeba się jeszcze uważnie przyjrzeć temu, jak  montowany będzie błotnik do roweru. Poleca się przede wszystkim montaż stały, który polega na przykręceniu błotnika do ramy rowerowej. Oczywiście są i tacy rowerzyści, którzy nie chcą mieć sztywno zamontowanego błotnika, więc dla nich świetnie sprawdzi się wersja montażu tymczasowego, która pozwoli szybko i wygodnie błotniki zakładać i zdejmować.