Każdy, nawet niezbyt zaawansowany rowerzysta doskonale wie, że podczas wybierania roweru trzeba zwracać uwagę na ogromną ilość jego szczegółów. Przede wszystkim wiedzieć trzeba, jaki konkretnie rodzaj roweru chce się kupić, jakie mają być jego koła, jakie pedały czy też siodełko. Dobrze jest wiedzieć, jakiego rodzaju hamulce ma on posiadać czy też to, jakie i czy w ogóle ma mieć amortyzatory. Jak się okazuje, oprócz tej ogromnej ilości różnych cech i szczegółów koniecznie trzeba również wiedzieć to, jak wybrać kierownicę rowerową. Jak się bowiem okazuje, jest ona wcale nie mniej ważna niż pozostałe elementy, a niestety mało kto wie, czym się ona powinna charakteryzować.
Jaki rodzaj kierownicy wybrać?
Zdecydowanie najważniejszą sprawą na początku wybierania kierownicy rowerowej jest to, aby odpowiednio dobrze określić jej rodzaj, który chce się mieć. Jak się bowiem okazuje, na rynku znaleźć można przynajmniej dwa bardzo popularne rozwiązania. Czym się one charakteryzują?
Podstawowym modelem kierownicy jest wersja prosta, która pozbawiona jest tzw. rogów. Oczywiście nie jest ona idealnie prosta, ponieważ to bardzo negatywnie wpływałoby na jej wytrzymałość. Przyjmuje się, że powinna być ona wygięta maksymalnie do 5 stopni.
Drugim bardzo często stosowanym modelem jest kierownica wygięta, która wyposażona jest w rogi. Pozwalają one na zmianę pozycji dłoni, a co za tym idzie na inną pozycję ramion. Najczęściej stosowana jest w przypadku sportowych modeli rowerów.
Wybieramy kierownice do roweru
Nie da się ukryć, że niezwykle ważną sprawą podczas wybierania kierownicy z takich modeli – https://sprint-rowery.pl/kierownice-rowerowe jest to, do jakiego roweru ma być ona zastosowana. Jak się bowiem okazuje, w zależności od tego, czy posiada się rower szosowy, górski czy też miejski, powinna być w nim obecna nieco innej konstrukcji kierownica.
Przykładowo kierownica do rowerów górskich, czyli tzw. MTB, powinna być nieco szersza, co dawać będzie większą kontrolę nad rowerem, a więc jazda na nim będzie pomimo trudnych warunków bezpieczniejsza i pewniejsza.
Zupełnie inaczej powinna natomiast wyglądać kierownica w rowerze szosowym. Musi być ona wykonana w kształcie tzw. baranka, co gwarantować będzie to, że stawiać będzie możliwie jak najmniejszy opór aerodynamiczny, co przekładać się będzie na możliwość szybszego osiągnięcia dużej prędkości i łatwiejszego jej utrzymywania.
Z drugiej strony w przypadku roweru miejskiego, który używany będzie przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej, kierownica posiadać powinna kształt prosty, który umożliwiać będzie trzymanie na niej dłoni pod takim kątem, aby nadgarstki były utrzymywane w możliwie jak najwygodniejszej pozycji.
Materiał wykonania
Na sam koniec wybierania kierownicy rowerowej warto się jeszcze przyjrzeć temu, z jakiego tworzywa będzie dany model wykonany. Jak się bowiem okazuje, konkretny materiał ma ogromne przełożenie na to, jaka będzie cena danego modelu, a także jak będzie on lekki i wytrzymały.
W przypadku rowerów sportowych, które kosztują naprawdę duże pieniądze, stosowana jest najczęściej wersja karbonowa, która charakteryzuje się niezwykłymi parametrami. W rowerach rekreacyjnych spotkać się można natomiast z modelami aluminiowymi, które są przede wszystkim tańsze, lecz nadal bardzo dobre.